1. Nobina Sverige /
  2. Uppstart Linköping region och express /
  3. Frågor och svar

Frågor och svar

Många frågor kan uppstå i samband med en uppstart och att vissa av medarbetarna får en ny arbetsgivare. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren. Om du ändå har frågor, se kontakt längst ner på sidan.

Frågor utlagda 9 maj 2022

Hur blir det med toaletter på resecentrum?
Svar: Vi kommer att få tillgång till ytterligare en toalett på resecentrum, det krävs dock rutin för nyttjande av den då risken för att blockera passerande bussar är stor. Toaletten kräver en tag för åtkomst som delas ut i samband med kommande utbildningar.

Kommer vi ha tillgång till fjärrbuss?
Svar: De förare som ska köra på REG2 kommer i huvudsak att få tillgång till fjärrbuss. Det är samma tag som för toaletten på resecentrum.

Kommer bilparkeringen att räcka till?
Svar: Ja, vår bedömning är att bilparkeringen ska räcka som den är. Vissa åtgärder behövs för att möjliggöra korrekt parkering så rätt antal bilar får plats mot dagens situation där det parkeras så inte alla får plats.

Blir det fler cykelparkeringar?
Svar: Önskat läge är givetvis det.

Hur kommer listorna att utformas? Blandade listor?
Svar: Listorna är nu formade och färdiggranskade. Förenklat så är det uppdelat främst i dag eller kvällsgrupper, utan mycket helgkörning. Blandlistor är en eventuell lösning som vi tittar på, men inte till sommaren, utan eventuellt till hösten!

Vem får köra vad?
Svar: Det är ingen uppdelning av linjerna bland grupperna, utan tanken är att alla ska kunna köra allt.

Hur kommer tillsättningen av listor till sommaren att gå till?
Svar: Planen är att Nobina direkt tillsätter raderna med bakgrund av nuvarande scheman på Stångåbuss.

När kommer tillsättningen att göras?
Svar: Det arbetas för fullt med tillsättning av grupperna och raderna nu när grupperna är färdiggranskade. Under andra hälften av maj månad kommer de nya schemana att vara synliga för personalen.

Ska pentryt i Nobinahuset bli större?
Svar: I och med att vi kommer att nyttja fjärrbuss för förarna i REG 2 så kommer vi inte i dagsläget att göra någon ombyggnation i Nobinahuset.

Kommer lokalerna i Kallerstad att byggas ut?
Svar: Det kommer initialt inte att byggas ut, men byggas om efter godkännande av fastighetsägaren.

När kommer utbildningen att dra igång på linjer och biljettmaskin?
Svar: Startskottet för utbildningar är 14 maj.

Frågor utlagda 12 oktober

I Åtvidaberg finns det i dag fem bussar uppställda mot den tänkta Nobina-lösningen på fyra bussar, minskar ni på trafiken från Åtvidaberg?

Svar: Vår uppfattning är att de fyra bussarna är till för den upphandlade trafikvolymen med start i Åtvidaberg under REG2 avtalet, medan den femte bussen stannar kvar i Stångåbuss för bland annat skoltrafiken. Detta kommer givetvis att säkerställas med Östgötatrafiken.

Linje 535 och 538 saknas i REG2 paketet.

Svar: Det stämmer. Dessa kommer fortsatt att köras av Stångåbuss.

De förare som idag kör skoltrafik får under skollov och sommarlov köra i linjetrafiken, är detta möjligt att kombinera även hos Nobina?

Svar: Det är givetvis något som är intressant även för Nobina, dock behöver vi först tillsammans med Stångåbuss arbeta fram en lösning för hur detta i praktiken ska hanteras.

Vart är det tänkt att tvätt, service och tankning av bussarna sker?

Svar: Samtliga bussar, oavsett om de har grundplacering i Linköping, Kisa eller Åtvidaberg, ska dagligen planeras för dessa ändamål till depån i Linköping.

Har man på Nobina betalt för tomkörningstiden till/från depå och start/sluthållplats?

Svar: Ja, samtlig tid i omloppen är betalda.

Kommer Nobina att tillämpa ”kombitjänster” där förare även del av tiden exempelvis är schemalagda på fordonsvård?

Svar: Till en början är inga kombitjänster planerade utan all fordonsvård sker av fordonsvården på depån i Linköping.

I listan över ingående linjer på REG2 paketet saknas linje 677, vem/vilka ska köra den?

Svar: Intressant fråga som måste lyftas med Östgötatrafiken då vi saknar svar själva.

Kommer stadslinjer och region/expresslinjer att blandas i kommande scheman?

Svar: Den primära lösningen som vi planerar utefter i dag är att hålla isär dessa trafikslag. Om det skulle visa sig att vi till exempel skulle kunna få bättre tjänster alternativt öka anställningsgrad för vissa anställda genom att blanda trafikslagen, så kan kan det dock bli aktuellt med en begränsad mängd blandad trafik på utvalda scheman.

Har de nya bussarna fällbara stolar för resenärerna?

Svar: På de planerade dubbeldäckarna finns det fällbara resenärsstolar, men inte på boggibussarna.

Kommer det i Linköping att finnas tjänster med start/slut på olika platser?

Svar: Planeringen är inte klar, men generellt sett så kan det bli aktuellt med den typen av lösning. Dock blir det givetvis en lösning för aktuell förare i tjänsten, där hen exempelvis ska resa med personaltur eller ordinarie linjebuss.

Kommer vi som söker till Nobina från Stångåbuss att ha provanställning?

Svar: Ja, vi tillämpar provanställning på sex månader.

Kommer det fortsatt att vara möjligt att använda sig av fjärrbussarnas rastlokal i Linköping resecentrum?

Svar: Ja, fast Östgötatrafiken har flaggat för att rastlokalen under avtalstiden kan tas bort och att vi bör ha ett alternativ på plats. Vår lösning är det anslutande Nobinahuset (tidigare bussgods) där vi vill ha all personal samlad.

Vilket datum på månaden sker löneutbetalning på hos Nobina?

Svar: Normalt sett är det den 27:e varje månad

Kommer sökning till schema vara baserat på LAS-lista i Nobina?

Svar: Nej, det är antal år i branschen som kommer styra turplacering och val av sökningsalternativ.

Kommer alla tänkta bussar att få plats på Kallerstadsdepån?

Svar: Ja, även med tilltagna mått för parkering så kommer bussarna att få plats.

Finns det träningsmöjligheter på Nobinas depå?

Svar: Ja, på Kallerstadsdepån finns idag ett gym som alla medarbetare får nyttja.

Går det att söka tjänst på annat sätt än digitalt?

Svar: Det är önskvärt att ansökningar kommer in digitalt, men finns det begränsningar kan vi tillsammans försöka lösa det. Kontakta anna.bomar@nobina.se för vägledning.

Ska jag bifoga CV i min ansökan till Nobina?

Svar: Det är alltid bra med CV, men i det här fallet behöver vi främst veta vilka linjekompetenser du har.

Kommer bussarna att ha bilbarnstolar?

Svar: Ja, en lösning som heter ”Sitsafe” kommer att finnas i bussarna med infällda/integrerade barnbilstolar i resenärssäten.

Frågor utlagda 30 september

Går timanställda (tätortskontraktet) före tillsvidareanställda från Stångås? Finns det risk att vissa från Stångå blir timanställda? 

Svar: Det kommer inte att finnas någon förtur annat än om man som timanställd medarbetare på Nobina uppnått kvoten för omvandling till tillsvidareanställning. I övrigt utgår vi från lämplighet, kompetens och personlig situation i valet av medarbetare till trafiken och det behov som finns.

Får Nobinas tätortsförare företräde till att söka schema för express- och regionkontraktet?

Svar: Stadstrafiken och regiontrafiken kommer att ses som separata sökområden där branschvana ligger till grund för placering och schema.

Kan man som Stångå-förare bli tvungen att köra på tätorten?

Svar: Ingen kommer att bli tvungen att köra ett särskilt kontrakt. Vid anställning ligger alltid lämplighet, kompetens samt personlig situation som grund för beslut.

Vi har ett behov av drygt 120 nya medarbetare i samband med trafikstarten för region- och expresstrafiken i Linköping i juni 2022. Därtill söker vi även personal till vår befintliga trafik i Linköping, vilket innebär att det finns jobbmöjligheter på flertalet platser. 

När blir det sökning till schema?

Svar: Troligen sker den första sökningen i samband med vintertidtabellen 2022.

Är det branchårslistan som gäller vid en sökning?

Svar: Ja, den kommer att ligga till grund för kommande sökningar.

Vid sökning till schema, är det någon skillnad på att vara Nobina-förare och Stångås-förare?

Svar: Alla kommer att vara Nobina-förare och det är därmed ingen skillnad.

Hur kommer våra schema att se ut? Hur blir det med delade tjänster, helger etc?

Svar: Schema bygger på den beställning och trafik som vi ska leverera. Hur dessa sedan sätts samman är för tidigt att svara på just nu.

Finns det tjänster på 50 procent?

Svar: Vi har inte kommit så långt i vår planering än men det skulle kunna vara möjligt att skapa.

Vilket fabrikat är bussarna av?

Svar: Boggie-bussarna kommer att vara Scania och dubbeldäckarna kommer att vara Scania/ Van Hool.

Var kommer depåerna att ligga?

Svar: Det finns behov av tre depåer/uppställningsplatser för region- och expresstrafiken. Dessa kommer att ligga i Linköping, Kisa och Åtvidaberg.

Kontakt

*****

Kontaktperson

Stefan Borgström
Gruppchef och rekryteringsansvarig
E-postadress: stefan.borgstrom@nobina.se
Telefon: 013-460 05 05

 

Facklig kontaktperson

Mikael Andersson
Förhandlingsansvarig och skyddsombud/arbetsplatsombud Kommunal
E-postadress: mikael.andersson@nobina.se

Copyright Nobina 2024