Järvafältet erövrat av ny busslinje
Från Barkarby till Akalla på sex minuter, en halvering jämfört med innan. Det är resultatet av Nobinas, Järfälla kommuns och SL:s nya eldrivna BRT-linje 175 som startade i måndags och som nu kopplar ihop Barkarby och Akalla.
Samtidigt med den nya hösttidtabellen startade även Sveriges första riktiga BRT-linje, linje 175, mellan Barkarbystaden och Akalla. BRT står för Bus Rapid Transit och innebär en helt ny typ av snabbussar drivna med el, dedikerade bussfiler och trafikljus som prioriterar bussarna. Sammantaget gör det att restiden halveras för resenärerna.
- Den här bussen gör resan betydligt snabbare för oss. Jag ska hämta upp min pappa i Akalla och åka vidare till Kista, så det underlättar verkligen, säger resenären Hago som passade på att ta linje 175 från Barkarbystaden under måndagsförmiddagen.
I rusningstrafik går BRT-linjen ungefär var sjunde minut, övrig tid ungefär var tionde minut.
Linjen trafikeras mellan klockan 5 på morgonen till klockan 01.30 (02.30 natt mot helg). Totalt gör det 133 avgångar i vardera riktningen under vardagar. Fyra 18-meters ledbussar trafikerar linjen, med vardera 36 sittplatser och plats för cirka 53 stående.
Det ger gott om tidsutrymme för att även kunna ladda elbussarna, vars batterier är baserade på järn. Detta till skillnad från kobolt som många batterier traditionellt baseras på.
- Batteripacken är på 522 kilowatt, de största batteripackar som vi har i Nobinas elbussar, säger Anders Finne Danielsson, Nobina, som har jobbat med implementeringen av elfordonen.
- Bussarna går ungefär 18 mil på en laddning. Själva laddningen tar cirka 3 timmar, från noll till 100 procent, med hjälp av laddare på 200 kilowatt, fortsätter Anders som tror starkt på BRT:
- Det här konceptet kommer att öka resandet. Att snabbt kunna ta sig från punkt A till B gör att folk lämnar bilen hemma i större utsträckning, säger han.
Föraren Sima Misan satte sig under måndagsförmiddagen för första gången bakom ratten i trafik i en av elbussarna:
- Det känns lite stressigt men även väldigt roligt att börja på den här linjen. Jag har bara kört elbuss under utbildningen tidigare, så i dag blir det på riktigt. Men det känns jättebra att bussarna är både miljövänliga och tysta, säger hon.
Även föraren Jonas Kvarneby är nöjd med fordonen:
- De är helt fantastiska, svala och sköna och man glider fram graciöst. Med en förare som kan tekniken så blir körningen mjukare, vilket är bekvämare för resenärerna. Den största skillnaden för föraren är vridmomentet. När du gasar i en vanlig buss så sker en fördröjning. Men i en sån här elbuss så sticker den på en gång, motorn är väldigt stark, det är en stor skillnad.
Fakta Linje 175
- Linjen går mellan Akalla och Stora torget i Barkarby.
- Syftet är att öka kapaciteten till den nya Barkarbystaden. Dit kommer tunnelbanan först 2027 och under tiden behövs en bra och snabb förbindelse till nuvarande slutstationen Akalla.
- Restiden är beräknad till 6 minuter, den genomsnittliga hastigheten blir därför omkring 35 km/h.
- Från Barkarby så går första avgången från Stora Torget klockan 04:59 och sista bussen på vardagar och sista turen vid 01:27.
- På helger går sista turen från Barkarby 02:15 och från Akalla 02:25.
- I rusningstrafik går den ungefär var sjunde minut och därefter ungefär var tionde minut.
- Den operativa räckvidden är 187 km mellan två laddtillfällen. Maximal räckvidd är dock runt 290 km.
- Laddning sker på depån i Kallhäll med max 200kW. Detta innebär att en laddning från tomt batteri tar ca 3 timmar att ladda.