1. Nobina Sverige /
  2. Nyheter /
  3. Hållplatstekniker, hjältar bakom trygga och rena...

Hållplatstekniker, hjältar bakom trygga och rena hållplatser

Hållplatsens utseende, trivsel och funktion kan vara avgörande för hur resenärerna upplever sin resa – innan de ens har stigit ombord på bussen. I Nobinas trafikavtal med SL (Storstockholms lokaltrafik) ingår förvaltning, drift och underhåll samt akuta åtgärder på hållplatserna. I Södertörns trafikområde finns fyra hållplatstekniker, medan Södertälje och Kallhäll har två vardera. Totalt sköter de om cirka 2 500 hållplatser.

Hållplats

Hållplatsteknikerna kör runt med högerstyrda, mindre lastbilar med kapell där de har all nödvändig utrustning för jobbet – oavsett om de måste sanera klotter, skotta snö eller byta tidtabeller.

 – När resenären kommer till hållplatsen ska han eller hon känna sig välkommen. Det ser jag som den viktigaste uppgiften i mitt arbete. Därför ska det inte finnas klotter, trasigt glas eller skräp, och tidtabellerna ska vara korrekta, säger Nikolaos Pouiklis, hållplatstekniker i Kallhäll.

Varje hållplats besiktigas minst var sjunde dag och för att hinna med arbetar hållplatsteknikerna i skift. Deras rutter följer inte busslinjerna, utan är optimerade för att man ska besöka så många hållplatser som möjligt under ett skift. Men om de får in klagomål om en särskild hållplats måste de avvika från rutten och köra dit direkt.

– Ingen dag är tråkig, för du vet aldrig vad som väntar när du kommer till jobbet. Och trots att vi kör ensamma har vi ett väldigt bra samarbete, vi måste ju hjälpas åt för att resultatet ska bli bra, säger Nikolaos.

Nikolaos

All vandalisering, som klotter och klistermärken, fotograferas och dokumenteras innan hållplatsteknikern tar bort det. Informationen matas in i ett rapporteringssystem och på kontoret gör administratörerna en skadeanmälan via SL.

– Om det är fel på de digitala skyltarna eller deras talfunktion anmäler vi det till SL som styr dem, men annars åtgärdar vi allt själva. Vi har ett bra samarbete med SL och en samsyn kring hur hållplatserna ska se ut, vilket är toppen, säger Andreas Mehlqvist, chef för hållplatsservice.

 

Foto: Andrea Lönnberg Gavazzeni

Vandalisering anmäls

*****

All vandalisering, som klotter och klistermärken, fotograferas och dokumenteras innan hållplatsteknikern tar bort det. Informationen matas in i ett rapporteringssystem och på kontoret gör administratörerna en skadeanmälan via SL.

Copyright Nobina 2024