1. Nobina Sverige /
  2. Nyheter /
  3. Nobina skötte logistiken under Sweden Rock

Nobina skötte den tuffa logistikutmaningen under folkfesten Sweden Rock

En gång om året förvandlas ett par åkrar några mil utanför Sölvesborg till en gigantisk rockfest. I början av juni dundrar nämligen festivalen Sweden Rock in över åkrarna, med fem scener, tonvis av högtalare och scenljus, och inte minst 40 000 besökare. Människor som varje festivaldag lutar sig mot Nobina för att komma till och från festivalområdet

Det kräver mycket hårt arbete med långa dagar men i slutändan är det värd mödan när man stöter på glada, positiva och energiska festivalbesökare
Soha Alizadeh, leveransansvarig för Nobinas Extratrafik

Sedan 2015 har Nobina kört hundratusentals rockfirare till en av Sveriges mest välbesökta rockfestivaler, Sweden Rock utanför Sölvesborg. När årets festival drog igång den 8 juni fanns som vanligt Nobina på plats för att sköta den tuffa logistiken att slussa folk mellan festivalområde och alla de campingplatser runtom i länet som huserar besökarna.

— Där festivalområdet ligger finns ingen naturlig logistik, och campingplatserna i Norje där festivalen ligger, räcker inte på långa vägar till. Så besökarna övernattar i orterna runtomkring, från Olofström i norr, Ronneby i öst och Kristianstad i syd, säger Soha Alizadeh, leveransansvarig för Nobinas Extratrafik.

 

När Sweden Rock sökte samarbetspartner kring logistiken var Nobina inte sena att haka på, även om det är en tuff logistisk utmaning att flytta tiotusentals människor vid ungefär samma tid, fem dagar i sträck.

— Eventet har varit utmanade och har behövd operativt styrning på plats. Det kräver mycket hårt arbete med långa dagar men i slutändan är det värd mödan när man stöter på glada, positiva och energiska festivalbesökare, fortsätter Soha.

Förarbetet inför att skapa en fungerade trafik på ett så här pass stort evenemang är intensivt, och börjar minst nio månader i förväg.

— Vi håller en ständig dialog med arrangören om hur många festivalbiljetter som säljs, fram till och med sista veckan före festivalen startar. Samma med campingplatserna och hotellen om hur många bokningar de har, var är trycket högst, detta för att anpassa linjenätet utifrån resandeström säger Bahez Rashid, affärschef för Nobinas Extratrafik.

Under årets festival var logistiken baserad på sex linjer med varsin tidtabell. Men det förändras hela tiden.

— Redan när vi kom ner på plats i år så märkte vi att resandet hade förändrats sedan senaste festivalen, år 2019. På två linjer hade resandet ökat markant, likaså när på dygnet besökarna ville resa. Så förarbetet är viktigt, men man måste också vara flexibel och agera snabbt när man väl är på plats, beroende på vilka band som spela säger Bahez Rashid.

Totalt under festivalen, som i år pågick mellan 8-11 juni, genomfördes 750 avgångar med cirka 25 000 resenärer. 30 bussar, 60 förare och 8 trafikledare på plats servade eventets besökare och personal. Då ingår även den 7:e och 12:e juni, som är besökarnas resdagar till och från campingsområdet på Sweden Rock.

I år stod trafikområde Norra Skåne för stor del av logistiken med personal och bussar, men Bahez och Soha tar även in andra samarbetspartners, ofta lokala bussbolag. Att köra buss under Sweden Rock är poppis menar Soha:

— Förarna tycker det är väldigt kul, det är ett glädjefyllt evenemang. Många besökare får en jättebra kontakt med sina förare. Det är inte en vanlig bussresa, utan den bussresan blir en del av evenemanget. För oss på Nobina är det också extra roligt att kunna vara med och främja festivalens miljömål genom att få besökarna att välja bort bil och resa med miljövänliga bussar säger Soha.

Framtiden då? Just nu funderar Nobina Extratrafik på ytterligare logistiklösningar:

—Sweden Rock drar till sig besökare från hela landet. Det skapar och möjligheter för våra trafikområden runt om i landet att vara del av lösningen. Vi ser över möjligheter med direkta linjer från olika orter där bussresan ett bättre alternativ än tåg eller andra färdmedel. Det finns således goda förutsättningar att lyfta busslösningen en ytterligare nivå, konstaterar Bahez och Soha.

Copyright Nobina 2024