1. Nobina Sverige /
  2. Nyheter /
  3. Han kan alla bussar

Projektledaren Admir kan alla bussar i Sverige

Som projektledare på Nobinas anbudsavdelning är det Admir Turanovic roll att hitta nya lösningar på komplexa problem och vinna upphandlingar till rätt pris. Ibland hjälper det också att ha ett bussintresse utöver det vanliga.

Admir fotograferar en buss Foto: Angelica Lönnberg Cavazzeni

Admir Turanovic brinner för bussar. Det har han alltid gjort – hans intresse började redan som barn.
– Min pappa körde buss i Malmö. Jag fick följa med på bussturer på stan när han körde. Det var så intressant och coolt med tunga fordon. Jag fastnade för det på något sätt. Just bussmodellen från den tiden, en speciell Volvomodell byggd på Säffle-kaross som inte finns kvar längre, den är fortfarande min favorit, säger Admir.

Hans intresse för bussar fortsatte att växa med åren.
 – Jag började stå på olika terminaler och studera bussar. Sammanställde listor på bussar, registreringsnummer och inventarier. Jag blev inspirerad av andra ”bussnördar” och när jag fyllde 16 började jag också fotografera bussar.

Först ville Admir ha bilder på alla bussar i Malmö. Sedan blev det hela Skåne, sedan södra Sverige och till slut hela Sverige.
– Jag har en busslista i Excel som jag har byggt upp med alla Sveriges bussar. Den håller jag levande med 50 uppdateringar varje dag, så jag kan alla bussar i Sverige.

I dag har Admir en samling med omkring 40 000 bilder på bussar och han har inte bara besökt varenda liten ort i Sverige – han har även rest i stora delar av Europa för att se, fotografera och följa olika bussar.

Admir i bussen Foto: Angelica Lönnberg Cavazzeni

När Admir var 21 år sökte han tjänsten som trafikledare på Nobina i Skåne. Rollen som ”spindeln i nätet” passade hans personlighet.
– Att lösa komplexa problem väldigt fort, när de bara kommer upp ute i trafiken, var oerhört motiverande. Och så kunde jag ju alla bussar i Skåne utantill!
I dag arbetar Admir som projektl edare på anbudsavdelningen, som finns på Nobinas huvudkontor i Solna. I stora projekt leder han upp mot 20, 25 personer. Kommunikation och samarbete med kollegor är det han tycker är roligast i sin roll.
– Och att hitta nya lösningar som vi inte gjort tidigare. Det motiverar mig och är superkul! Sedan är det ju alltid kul att vinna. Men man ska vinna till rätt pris också.

Vid en upphandling är det viktigt att tidigt lägga upp en tidplan, med tydliga deadlines under resans gång, som man kommunicerar tydligt. Det gäller att ha en dialog med alla, koll på vad alla levererar, deras lösningar och vad man behöver fokusera på. Men också att identifiera utmaningar och komma med vassa konkurrenskraftiga lösningar som uppfyller alla krav från trafikhuvudmannen.
– Alla projektledare har olika expertisområden. Mitt är drift, fordon och organisation och det är så himla skönt att projektledare med olika expertis kan bolla idéer med varandra. Jag gillar att få ihop ”operations-biten” som den kallas, att jämföra med ”teorin på pappret” och försöka införliva den i verkligheten. Det är mina starka sidor.

 Utmaningarna i arbetet är många. Till exempel när ett avtal handlas upp på tio år, vilket är en lång tid.
– Vi vet inte vad som kommer att ske om sju, åtta år. Det kanske blir helt förarlösa bussar? Hur mycket kommer resandet öka? Hur ser drivmedelspriserna ut om tre år? Det är några av de frågor Admir ställs inför. Det finns många olika aspekter att tänka på och avväga vilka risker man ska ta.
 – Jag gillar när det händer grejer. Och när man får mycket frihet under ansvar. Det är då jag fungerar bäst.

Admir Turanovic

*****

Ålder: 28 år.

Arbetar som: Projektledare på Nobinas anbudsavdelning.

Gör på fritiden: ”Tycker om långpromenader med min flickvän, resa, laga mat och fotografera (inte bara bussar). Jag är fotbollsdomare också. Jag blev domare för jag var jättedålig på att spela fotboll – jag har två vänsterfötter!”

Foto: Angelica Lönnberg Cavazzeni

Copyright Nobina 2024