Gruppen som skapar bästa förarmiljön
Är förarstolen säker och bekväm – och uppfyller den EU-kraven? Det är några av de frågor Nobinas fordonsavdelning har full koll på. Uppdraget är att säkerställa bästa möjliga arbetsmiljö för förarna när bussarna levereras – med rätt stol, bälten, reglage och placering av knappar.

Efter att Nobina har vunnit ett anbud för ett nytt trafikområde så startar en febril aktivitet på många av Nobinas avdelningar. En av dem är fordonsavdelningen, som befinner sig mellan anbudsavdelningen och inköpsavdelningen. Här går nämligen jobbet ut på att efter att anbudet är vunnet, beställa ett rejält gäng med bussar som uppfyller alla trafikhuvudmannens krav som fanns i upphandlingsunderlaget. Och som även uppfyller EU-kraven när det gäller säkerhet, komfort och funktioner för förarna. Liksom Sveriges krav som är ännu högre än EU:s krav, och för att ytterligare toppa dessa: Nobinas egna krav på förarmiljön.
- Ett sånt krav är exempelvis stolsvärme, som vi på Nobina ställer krav på alltid ska finnas och där det inte ska snålas in. Men som inte är ett krav från EU, säger Alexander Fridström som jobbar på Nobinas fordonsavdelning i Solna.
En viktig del av jobbet är att se till att knappar, reglage och pedaler sitter på optimala platser så att förarna inte ska behöva sträcka sig onödigt långt under arbetsdagen.
- De knappar och reglage som används ofta ska kunna nås från den vanliga körställningen. De man använder mer sällan, max tre gånger per pass, de får sitta lite längre ifrån. Där har vi exempelvis justeringen av förarstolen. Det gör man ju bara en gång per pass, då kan det reglaget sitta längre ifrån så man får sträcka sig lite.
Att föraren har fri sikt ut, liksom en bra överblick över sitt fordon, är andra viktiga delar som Alexander Fridström och gänget på fordonsavdelningen håller stenkoll på när nya bussar ska beställas.
- Oavsett hur föraren är byggd: lång, kort, smal eller stor, med långa ben eller korta ben, lång överkropp eller korta armar, så ska alla ha en bra förarmiljö, säger Alexander Fridström och fortsätter:
- När det gäller att ha fri sikt och bra överblick så är det exempelvis viktigt att viseringsmaskinen inte sitter på ett sätt som hindrar överblicken och sikten. Vi försöker hitta en lösning som är bra för samtliga, så att alla kan köra våra bussar, säger Alexander Fridström.
Alexander Fridström
Förarnas erfarenheter påverkar planeringen
Till sin hjälp har fordonsavdelningen representanter från förarkåren, som finns med redan i planering och beställning av fordonen. Men inte bara det, de reser också till bussfabrikerna för att ha koll på att allt verkligen är på rätt plats innan leverans. Jörgen Pettersson, förare och skyddsombud i trafikområde Värmland, sitter med vid planeringen av förarmiljön, som representant för Nobinas tekniska kommitté.
- Senast jag reste till en fabrik för att titta på bussar som skulle till oss i Värmland, så visade sig förargrinden vara väldigt låg, så jag bad om att få den högre. Det är många saker att tänka på, som exempelvis att förargrinden ska kännas bekväm för förare som bär shorts eller kjol sommartid, säger Jörgen Pettersson.
Efter 41 år i föraryrket så passar han på att nyttja de erfarenheter yrket har gett honom.
- Man kan inte få en förarmiljö som passar exakt alla till hundra procent, men mycket kan göras bättre genom att tänka till och använda sina erfarenheter. Jag kollar också alltid runt bland kollegorna, vad de tycker om en specifik lösning och lyssnar in vad de säger, säger Jörgen Pettersson.

En annan viktig aspekt på förarmiljön är väggen bakom förarplatsen, mot resenärerna. Väggen skapar trygghet genom avgränsningen bakåt, och är också en plats att hänga av sig förarjackan och säkerhetsvästen på. För ökad trygghet är det också viktigt att placera larmknappen på lämplig plats, lätt åtkomlig.
- Förutom de fackliga representanterna så jobbar vi även tätt ihop med både anbudsavdelningen, fordons-IT-gruppen, underhållschefen på trafikområdet som ska använda bussarna, och förstås inköpsavdelningen för att kunna få ett så bra utgångsläge som möjligt att jobba med, säger Alexander Fridström.
Som redan nämnts så startar jobbet med att specificera för busstillverkarna vad man vill ha, utifrån trafikhuvudmannens krav, när ett anbud väl är vunnet. En rad offerter tas därefter in, som sedan fingranskas för att se hur de möter kraven.
- Det händer att vi exempelvis vill ha en helt annan stoltillverkare än den som bussleverantören använder. Allt för att den ska kunna justeras på exakt rätt sätt för att passa våra höga krav på Nobina. Sedan är det förstås små marginaler, och stolarna är ganska lika varandra, säger Alexander Fridström.
Tillsammans med Nobinas tekniska kommitté håller en standardmall just på att tas fram, som ska tjäna som en grundstandard för kommande beställningar.
Vi försöker hitta rätt balans mellan trygghet, ergonomi och ekonomi, och så förstås säkerheten som går före allt annat, när vi beställer nya fordon, säger Alexander Fridström.
Fakta om förarmiljön
- Det sker en snabb utveckling kring förarmiljön. Nya bussar har exempelvis möjligheter att programmera knapparna för vad de ska göra. Något som inte gick tidigare och som är ett försök att möta de många olika viljor om var knappar ska sitta och vad de ska utföra.
- Ett sätt att skapa bättre sikt från förarplatsen är externa kameror med skärmar inne i bussen som ger en trygghet genom att man ser tydligare vad som händer utanför bussen. Skärmar och speglar skapar en trygg och säker förarmiljö.
- En utveckling är att även ratten förses med knappar, vilket gör att föraren inte behöver sträcka sig.
- De förare som har kört bussar i många år känner väl till hur det är att köra bussar utan servostyrning. Idag har fordonen utvecklats och erbjuder inte bara alltid servo, utan även något som kallas city mode, vilket gör det ännu lättare att styra bussen vid låga hastigheter.
Fakta och myter om nya bussar
Nya bussar skapar alltid ett stort intresse och engagemang hos våra resenärer. Samtidigt vet vi att det finns en hel del åsikter och missförstånd kring både bussar, priser, upphandlingar och krav. Så vi satte oss ned med en riktig expert för att reda ut några av de vanligaste missuppfattningarna. Så här kommer fakta och myter om nya bussar!
Varför köper ni inte svenska bussar?
Av Nobinas flotta av cirka 3 000 bussar så är idag cirka 55 procent från svenska tillverkare som Scania och Volvo. Samtidigt är det idag ingen tillverkare som faktiskt producerar hela bussar i Sverige. Fordonsmarknaden är global och mycket av produktionen sker idag i andra länder. Detta blir särskilt tydligt när det kommer till elbussar.
Får Nobina välja vilka modeller och tillverka var som helst?
Det enkla svaret är nej. I varje upphandling så ställs en lång rad av krav på allt från typ av buss, till kapacitet och innehåll och utöver det en lång rad av hållbarhetskrav som ofta gör att det kanske bara finns en eller två leverantörer som uppfyller dessa krav. Modell, fordonstyp och leverantör är alltså resultatet av vilka producenter som kan uppfylla alla dessa krav och göra det på bästa sätt. Vår förhoppning är att alla upphandlingar skulle följa Bus Nordic och de rekommendationer som tagits fram för att både öka säkerheten, kraven och samtidigt göra det enklare och billigare.
Varför köper ni bara lågprisbussar?
Detta är något som vi ofta hör och då brukar jag säga en riktigt lyxbil kostar idag kanske en eller två miljoner, medan en modern elbuss generellt kostar 6-10 miljoner och en konventionell buss ca 4-5 miljoner. Sanningen är att prisskillnaderna mellan de olika tillverkarna är relativt små, så det är oftast andra faktorer som fäller avgörandet av vilken bussmodell eller leverantör som kommer att köras i ett visst område eller kontrakt.
Hur kan det komma sig att i vissa områden så är det mycket Mercedes, medan någon annanstans så är det Solaris, Scania, Volvo eller MAN?
Detta är oftast ett resultat av dels vilken trafik, och dels vilka krav som ställs i upphandlingen. Det vill säga vilka praktiska och regulatoriska krav – exempelvis allt ifrån antal sittplatser i en buss till olika bussklasser. Alla busstillverkare erbjuder heller inte alla modeller som efterfrågas.
Hur mycket kan Nobina påverka vad gäller bussar och teknik?
Det allra mesta är faktiskt styrt av upphandlingen – men när det kommer till utformning och krav på förarhytten så brukar vi involvera representanter från våra förare eller skyddsombud för att tillsammans med tillverkarna försöka möta de önskemål som finns. En sådan sak är exempelvis förarnas stol och en viktig del i arbetsmiljön där vi ställer högra krav. Även placeringar av olika knappar och utrustning är exempel där skyddsombud får medverka och påverka lösningarna. Vi utrustar också bussen i möjligaste mån med kollisionsförstärkande balkar vid förarplats.
Vi ställde frågorna till en expert på bussar och krav, Helena Ericson, Group Fleet Optimization and Planning Lead på Nobina. Bild här bredvid.
