1. Nobina Sverige /
  2. Nyheter /
  3. Resandet ökar med buss på beställning på Mörkö

Resandet ökar med buss på beställning på Mörkö

För fjärde månaden i rad ökade resandet med kollektivtrafiken på Mörkö! Detta tack vare en On demand-tjänst med delvis virtuella hållplatser, helt utan fast tidtabell, där resan beställs med telefonen. Nobina, tillsammans med Södertälje kommun och SL, har nu testat den nya On demand-lösningen på Mörkö och delar av Tullgarnsområdet sedan i december, ett test som löper under ett år.

På Mörkö testas nu en pilot med nästan dubbelt så många hållplatser och betydligt smidigare resor med kollektivtrafiken. 

Linje 785 är borttagen och ersatt med en ny trafiklösning där bussen i stället  kommer på beställning, till en hållplats nära beställaren!

Piloten har under sina första månader resulterat i både ökat resande och ökat antal resande och avbokningar har minskat. 

Så funkar Mörkötrafiken

Den nya lösningen, som heter Mörkötrafiken, är en buss som trafikerar hela Mörkö, delar av Tullgarn och som även ansluter till bussar på Hölö. De 29 hållplatserna i området har kompletterats med ytterligare 20 hållplatser. Det innebär att bussen nu täcker in stora delar av Mörkö och Tullgarn. De nya hållplatserna är så kallade virtuella hållplatser, utan hållplatsstolpar, men som gäller för av- och påstigning. Det gör att många nu har betydligt närmare till bussen.

 

Resan beställs i appen eller genom att ringa SL:s kundtjänst

Resenären bestämmer själv när man vill resa, inom en avgränsad tidsperiod. Det gör man i appen ”Mörkötrafiken SL” - man skriver bara in adressen man vill resa från och adressen man vill åka till.  När turen är beställd kommer bussen till den närmaste hållplatsen.

Appen räknar ut vilken av de virtuella, eller vanliga, hållplatser som ligger närmast. Eftersom Mörkötrafiken inte har en fast tidtabell så skriver resenären in i appen vilken tid esan ska börja. Som snabbast dröjer det cirka 20-30 minuter tills bussen kommer till hållplatsen.

Resenären kan även ringa SL:s kundtjänst på telefon 08-600 10 00 och beställa sin resa, på samma sätt som med appen. Biljett köps som vanligt i SL:s vanliga biljettapp, hos SL:s försäljningsställen, eller ombord på bussen. Biljetten kostar som en vanlig SL:resa.

 

Nobina har sedan tidigare även On demand-lösningar i Kinna, Säffle, Sunne, Sundsvall, och i ett kommande försök även Svalöv, med start hösten 2024.

 

 

Copyright Nobina 2024