Smarta bussar kräver smart laddning
Kollektivtrafiken blir mer och mer elektrifierad vilket innebär nyare och allt större utmaningar. På Nobina har det utvecklats ett avancerat system för en smartare laddning som fått namnet NEMS (Nobina E-mobility Management System). Systemet ser till att rätt buss prioriteras och laddas i rätt tid, efter rätt behov och på ett effektivt sätt. NEMS utvärderar inte bara energiförbrukningen, utan även bussarnas batterinivå, körschema och de specifika laddstationernas kapacitet.

För att få ett fungerande system är det många olika faktorer som spelar in och har en viktig roll i arbetet. Därför tar vi hänsyn till bland annat elpriser, elnätstorlek och fordonets aktivitet för att få fram viktig data som behövs för att kunna ta ett aktivt ansvar för Nordens elnät. Genom kunskap om hur elproduktionen i Sverige är pressad, är systemet utvecklat för att kunna optimera laddningen av elbussarna. Med hjälp av denna data kan vi välja vilken tidpunkt bussarna ska laddas, så att rätt buss laddas i rätt tid, utan att pressa elproduktionen mer. Enkelt sagt handlar mycket om att använda så lite resurser som möjligt av elnätet.
Bussförarnas körstil är också en del som är med och påverkar bussens räckvidd. Genom att utnyttja regenerativ bromsning istället för onödig acceleration kan energiförbrukningen hållas nere. Elmotorn fungerar som en generator när föraren släpper på gasen eller bromsar. Det skapas då motstånd som saktar ner bussen vilket resulterar i att det går att återvinna energi. Upp till 15–25 procent av den energi som används under en dag kan återvinnas. Det görs genom att man som bussförare har en förutsedd körtsil och att man tänker på bromsningen.

På depåerna har Nobina installerat digitala tavlor som visar i realtid hur laddningen pågår och om några åtgärder behöver åtgärdas. Tavlorna används för att göra laddningen mer överskådlig och minska risken för fel. På tavlorna kan driftledningen snabbt läsa av om någon buss inte laddas som den ska eller om det skulle finnas kapacitetsproblem på en viss laddare. Genom att identifiera dessa problem tidigt kan vi agera proaktivt och undvika driftstörningar.
NEMS resulterar inte bara i en smartare laddning för bussarna, utan också en extrem besparing av ström. Sammy Johannesson, projektledare vid elbussimplementerng på Nobina, berättar att med det system vi har idag kan vi hjälpa till att sänka belastningen av Nordens elnät. Med hjälp av systemet kan vi skapa en bättre planering för de elektriska bussarna och en stabilare verksamhet. NEMS hjälper även till att visualisera det som kan hända, lite som att se in i framtiden. Visualiseringen gör att det kan tas aktiva beslut om hur olika situationer ska hanteras innan det blir problem i verksamheten. Tack vare NEMS stabiliseras Nobinas produktion av elbussar och gör de tillförlitliga och insiktsfulla så att vi kan hantera bussarna för att du ska komma fram i rätt tid.
