Ulf kan hur man skruvar buss
Mycket har hänt sedan verkstaden i Skövde stod klar 1983. Olika bussföretag har drivit verksamheten och den tekniska utvecklingen av fordonen har varit enorm. Men en sak är sig lik: Ulf Persson gillar fortfarande att skruva buss lika mycket.
Redan när Ulf Persson var i tioårsåldern startade hans intresse för att meka. I början var det främst cyklar och mopeder som gällde, men med åren började han skruva på allt större fordon. På gymnasiet var fordonslinjen ett självklart val.
– Mellan ettan och tvåan på gymnasiet fick jag sommarjobb på Linjebuss verkstad i Falköping. Min bror jobbade där och genom det han berättat tyckte jag att det verkade intressant med bussar, säger Ulf.
Efter gymnasiet fick även Ulf fast anställning där, men då var det GDG som tagit över. Därefter jobbade han i Jung, Lidköping och Skara innan han sökte sig till Skövde och SJ Buss – som senare blev Swebus och slutligen Nobina.
– Den här verkstaden byggdes klart strax efter att jag började i Skövde 1983, så jag har jobbat i samma lokaler sedan dess. Men nu börjar det bli väldigt trångt, antalet bussar har i princip fördubblats under de här 38 åren.
Ulf Persson
Ålder: 63 år.
Arbetar som: Mekaniker i Skövde.
Familj: Sambo.
Fritidsintressen: ”Huset, husbilen och motorcykeln – i den ordningen.”
Variationen i arbetet är en viktig anledning till att Ulf har stannat kvar så länge. Den ena dagen kan det vara en växellåda som ska lagas, nästa dag kan det vara elektronik som krånglar eller inredning som behöver ses över.
– På morgonen vet jag aldrig vad som väntar och den allsidigheten gör jobbet roligt. Dessutom har det här alltid varit en jättebra arbetsplats med god stämning och utan tjafs, säger Ulf och fortsätter:
– Att bussarna förändras i sig gör också att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Jag har aldrig tröttnat på jobbet. Det skulle jag inte ens hinna fundera på innan något nytt skulle dyka upp.
Förr fick han till exempel lägga mycket arbetstid på att laga rost och renovera motorer. Det är arbetsuppgifter som inte existerar med dagens moderna bussar.
– Däremot är det mycket krångel med tekniken i dag. Men generellt har fordonens kvalitet blivit bättre. Om du fick in en buss som hade gått 100 000 mil på 80-talet kunde du knappt tro dina ögon. Nu är det inga konstigheter att bussarna klarar av det.
Foto: Joachim Nywall