1. Nobina Sverige /
  2. Nyheter /
  3. Den Gröna Resan - 15 år av grön körning

Den Gröna Resan - 15 år av grön körning

2022 var det 15 år sedan Den Gröna Resan, förkortad DGR, startade. Föraren Christer Nordlander och hans kollegor i Katrineholm var allra först att testa konceptet 2007. Resultatet var så bra att resten av Nobina gjorde likadant – och i dag är grön körning en självklarhet.

Grön buss Sörmlandstrafik

DGR - Den Gröna Resan

*****

Ett av Nobinas viktigaste verktyg för att köra grönare är applikationen Den Gröna Resan, DGR. Med hjälp av den får föraren återkoppling på körsättet. Det handlar generellt om att planera sin körning och försöka undvika onödiga stopp, som förbrukar mer bränsle, och att anpassa farten så att man utnyttjar rörelseenergin i stället för att bromsa bort den. Genom att planera körningen släpps mindre avgaser ut och resan blir mer bekväm för kunderna.

Målet med DGR är att köra bussarna på ett hållbart sätt, minska energiförbrukningen och ge resenärerna en trygg resa. En av grunderna i DGR är förarutbildning med både teori och praktik. Den andra grunden är tekniskt stöd.

– Det tekniska stödet består av flera olika system. Först är det ett system inne i bussen som registrerar hur bussen körs, sedan har vi andra system som bland annat bearbetar informationen och gör att den presenteras på ett tydligt sätt, berättar Lewis Duyile, Business Intelligence-analytiker.

– Återkopplingen är väldigt tydlig. Föraren kan se direkt om körningen är grönt eller inte. Även förarens gruppchef, men inga andra, kan gå in och titta på detaljer, som specifika körningar eller historik, för att kunna följa upp resultatet med föraren, säger Lewis.

Christer Nordlander har kört buss i Sörmland i nästan 35 år. 2007 jobbade han på Nobina, som då hette Swebus, i Katrineholm. Depån valdes ut att testa ett helt nytt koncept från företaget Drivec som skulle minska bränsleförbrukningen och utsläppen av koldioxid. Dels installerades Drivecs system i bussarna, dels utbildades förarna i sparsam körning.

 – Vissa var lite skeptiska i början. Det var ju något helt nytt, som ingen hade hört talas om tidigare. Men ganska snart kändes det bara jätteroligt att få utmana sig själv och tänka på ett nytt sätt bakom ratten, säger Christer och fortsätter:
– Och sedan såg vi ju vilka bra resultat det gav! Det blev väldigt tydligt hur mycket vi som förare kan påverka utsläppen och samtidigt ge resenärerna en bekvämare och säkrare resa.

Efter ett års test med bra resultat i Katrineholm valde Nobina att fortsätta och införa konceptet på fler depåer. Konceptet döptes till Den Gröna Resan, DGR, och är numera en självklarhet för alla Nobina-förare.

– Nu är det helt naturligt att alltid försöka köra så grönt som möjligt. Vissa dagar och turer är extra tuffa, till exempel när det är mycket trafik. Mina bästa tips är att hela tiden planera körningen, att inte stressa och inte ligga för nära andra fordon så att du blir beroende av deras körsätt, säger Christer, som i dag jobbar på depån i Vingåker.

DGR har även hängt med i Christers karriär på andra sätt. Under många år var han på Bussförar-SM och hjälpte Drivec att lägga upp banan för tävlingsmomentet i sparsam körning. – Jag är även instruktör och har till exempel varit i Linköping under hösten för att coacha kollegorna där i att köra grönt. Man kan säga att jag och DGR har följts åt, och det är jättekul!

Fördelar med DGR

Minskade utsläpp

Grön körning ger renare, mer hållbara och energieffektiva resor. Varje år minskar Nobina koldioxidutsläppen med tusentals ton tack vare DGR.

Färre skador

En bättre planerad och lugnare körning enligt DGR bidrar till färre olyckor och skador.

Tryggare resa

Det mjukare körsättet, utan häftiga inbromsningar och accelerationer, ger resenärerna en tryggare och bekvämare resa

 

Foto: Angelica Lönnberg Gavazzeni

Copyright Nobina 2024