1. Nobina Sverige /
  2. Nyheter /
  3. Gamla bussar blir som nya

Gamla bussar blir som nya

Inom tåg och flyg har det länge varit självklart att göra ”mid-life upgrades”. Det innebär att man renoverar och uppdaterar äldre fordon för att förlänga deras livslängd. Men inom bussbranschen är det inte lika vanligt. I avtalen skriver trafikhuvudmännen nämligen ofta in en maxålder och medelålder som bussarna ska ha.

Nymålade gula bussar

– För det mesta håller bussarna betydligt längre än maxålderskraven, framför allt om de får en uppfräschning och uppgradering. Och för klimatets skull är det mycket bättre att förlänga livstiden på ett befintligt fordon än att tillverka ett helt nytt, säger Jens Råsten, fordonschef på Nobina Sverige.

Nobina har jobbat med att uppgradera bussar tidigare, men nu har det för första gången varit möjlighet att göra det i större skala. Detta efter att Skånetrafiken tagit bort exakta ålderskrav i sina avtal. Sammanlagt handlar det om cirka 100 bussar som rustats upp. Arbetet utfördes av företaget Busland i Estland som har lång erfarenhet inom området.

– I princip allt du ser på bussen, både in- och utvändigt, har byts ut eller fräschats upp. Ett antal har dessutom uppgraderats från miljöklassningen Euro 5 till Euro 6. Bussarna blev som helt nya, säger Jens. Han hoppas att det här är början på ett nytt hållbarhetstänk gällande bussar.
 – I stället för en siffra är det bussens kvalitet som avgör. Genom att vi arbetar så här tillsammans med Skånetrafiken minskar vi resursslöseriet. Det är hållbarhet på riktigt.

Copyright Nobina 2024