1. Nobina Sverige /
  2. Nyheter /
  3. Framkomlighet och körbanebredd

Examensarbete kartlägger hinder för bussframkomlighet

Elin och Victoria, två civilingenjörsstudenter från väg- och vatten vid Lunds Tekniska Högskola, undersöker om körbanebredden har någon påverkan på framkomligheten för bussar i Malmö stad. Examensarbetet syftar till att undersöka olika vägsektioner med målet att det i framtiden ska tas fram egna riktlinjer för körfältsbredden – något som redan gjorts i både Göteborg och Stockholm.

Anledningen till att vi har valt det här ämnet är att framkomligheten för kollektivtrafiken är en viktig del i att skapa en hållbar och välfungerande stad
Elin & Victoria, studenter vid Lunds Tekniska Högskola

I Malmös stadstrafik är det Nobinas bussar och bussförare, tillsammans med Skånetrafiken, som varje dag ser till att resenärer tar sig till och från jobbet, studier och fritidsaktiviteter. Trots den höga kapaciteten som finns, och det effektiva trafiknätet, är ett återkommande problem förseningar.

Elin och Victoria har analyserat olika typer av körbanebredder: utan parkering, med parkering och separata busskörfält. Med hjälp av GPS-data och framkomlighetsanalys med hjälp av Flowmapper hämtat från Tyréns, skaderapporter samt intervjuer med förare har de kunnat skapa en helhetsbild om var framkomlighetsproblemen kan ligga. Tanken är att deras resultat ska kunna användas som underlag för att bestämma vilken bredd som bör vara den minsta godtagbara.

Tanken är att våra resultat ska kunna användas som underlag för att bestämma vilken bredd som bör vara den minsta godtagbara
Elin & Victoria, studenter vid Lunds Tekniska Högskola

I studien har Elin och Victoria valt att använda sig av ett experiment i kontrollerad miljö där de testar olika körfältsbredder praktiskt för att isolera olika faktorer. Med hjälp av buss och bussförare från Nobina, stimulerade de en trafikmiljö där de testade hur parkerade bilar påverkade körningen av buss vid olika körfältsbredder. Genom dessa tester kan de mäta hur bussens hastighet påverkas och på det sättet kan teorierna bekräftas i både verklig- och labbmiljö.

Anledningen till att de har valt det här ämnet är att framkomligheten för kollektivtrafiken är en viktig del i att skapa en hållbar och välfungerande stad. Fram tills nu visar arbetet på att det inte alltid är smala körfält i sig som är det stora problemet. Mycket av problemet handlar ofta om yttre störningar, som exempelvis parkerade bilar.

Intresserad av att se hur det gick till på experimentdagen och lyssna på Elin och Victoria som berättar om deras examensarbete? Kolla in videon här:

Copyright Nobina 2025