1. Nobina Sverige /
  2. Nyheter /
  3. Framkomlighetsstrateger löser problemen innan de...

Framkomlighetsstrateger löser problemen innan de märks

Hur ser man till att bussen faktiskt kan ta sig fram? Det är ett jobb för Nobinas två framkomlighetsstrateger - Kristian Borgström och Stephan Bösch. Bakom kulisserna jobbar de med att hitta lösningar som får kollektivtrafiken att fungera i praktiken.

Kristian Borgström utgår från Stockholm, Stephan Bösch från Malmö. De arbetar för Nobina, men deras uppdrag handlar till stor del om samverkan – med kommuner, trafikförvaltningar och väghållare. Målet är att göra vardagen smidigare för både förare och resenärer.

– Vi försöker lösa problemen innan de märks. Ofta handlar det om att ta bort hinder, skapa busskörfält eller justera trafiksignaler, säger Stephan.

De granskar även bygghandlingar, analyserar trafikflöden och ifrågasätter lösningar som riskerar att stjälpa snara re än hjälpa.

– Man måste vara den där jobbiga jäveln som ifrågasätter allt. Annars blir det inte bättre. Jag har stoppat flera projekt som skulle ha gjort situationen sämre. Ett exempel är en planerad avstängning av Värmdövägen – den lyckades vi undvika. Det hade blivit både dyrt och dåligt, säger Kristian.

– Man måste vara den där jobbiga jäveln som ifrågasätter allt. Annars blir det inte bättre. Jag har stoppat flera projekt som skulle ha gjort situationen sämre. Ett exempel är en planerad avstängning av Värmdövägen – den lyckades vi undvika. Det hade blivit både dyrt och dåligt, säger Kristian.

Trots att båda är nya i sin roll har de lång erfarenhet. Kristian började som bussförare och jobbade sedan som trafikledare och trafiktekniker innan han tog steget över till strategiskt arbete. Stephan har en mer akademisk bakgrund – han skrev uppsatser om kollektivtrafik redan på universitetet och jobbade som konsult i flera regioner innan han började på Nobina förra året.

– Vi kompletterar varandra och har kontakt minst en gång i månaden där vi stämmer av läget – vad som fungerar och vad som är svårt på olika platser, säger Stephan.

Det finns vissa skillnader mellan regionerna. Kristian lyfter att det kan vara svårt att hitta rätt person att samarbeta med på Trafikverket eftersom det är så stort, medan Stephan tycker att det ibland saknas tydliga riktlinjer i Skåne.

– I bästa fall får vi vara med från början och påverka. I sämsta fall får vi ett färdigt förslag i knät, och då är det ofta för sent att ändra på något viktigt. Stephan arbetar bland annat med Malmöexpressen, en BRT-satsning (Bus Rapid Transit) som haft sina utmaningar. En stor del av Kristians arbete har varit att granska bygghandlingar kopplat till de senaste avtalen i Stockholm.

– Det kan handla om exakt hur en hållplats placeras, hur bussar ska ta sig förbi vägarbeten eller hur vi undviker nya flaskhalsar. I bästa fall märks mitt arbete aldrig för att allt fungerar.

Foto: Jens Nordström

Copyright Nobina 2025