Instruktörerna får förarna att utvecklas
Osman Karakaya i Kungälv och Jenny Blomqvist i Skövde är två av Nobinas duktiga instruktörer. Under coronapandemin fick hundratals förare runt om i landet träffa dem genom de digitala utbildningarna för yrkeskompetensbevis, YKB.
Runt om i landet har Nobina instruktörer som utbildar både nya och erfarna förare. Två av instruktörerna är Osman Karakaya och Jenny Blomqvist. Osman har varit förare hela sitt yrkesliv. Först körde han taxi och därefter lastbil, men sedan 2009 är det buss som gäller. Då började han på Nobina i Göteborg och när depån i Kungälv startades 2011 flyttade han dit.
– Jag började som instruktör efter ungefär ett år på Nobina. Många kollegor tycker att jag förklarar på ett bra och lättförståeligt sätt, vilket är jätteroligt. När det inte är utbildningar kör jag, så jag är ute i verkligheten och det är väldigt bra när jag ska lära ut, säger Osman.
Jenny tog busskort som 25-åring och körde varannan helg medan hon pluggade i Stockholm. Hon gillade föraryrket så mycket att hon blev kvar även efter studierna. 2006 flyttade hon tillbaka till sin hemstad Tibro och började på Nobina i Skövde. Förutom förare har Jenny bland annat varit fordonsvårdare, trafikledare och personalplanerare.
– Jag brukar säga att jag har haft alla roller förutom mekaniker och affärchef. Jag har utbildat sedan 2009 och de senaste åren har det blivit på heltid. Det är ett kul jobb och fantastiskt att se förarna utvecklas, säger Jenny.
Alla förare ska ha ett godkänt yrkeskompetensbevis, YKB, som måste förnyas vart femte år. Både Osman och Jenny håller YKB-utbildningar och under coronapandemin fick de göra något helt nytt – nämligen hålla dem digitalt. – Först var det ovant och lite nervöst, framför allt att få tekniken att fungera. Men vi fick fantastiskt stöd av alla som jobbar med utbildning centralt på Nobina. De ska ha en stor eloge! Deltagarna var också engagerade och det blev väldigt lyckat, säger Osman.
Han och Jenny berättar att många förare kunde koncentrera sig bättre när utbildningen var digital. Det syntes på resultaten: hela 92 procent blev godkända på första försöket, jämfört med tidigare 70 procent. – Många uppskattade också att få ”träffa” kollegor från andra trafikområden. Som instruktör tar jag också med mig flera lärdomar från de digitala utbildningarna, till exempel har jag hittat nya sätt att förklara saker, säger Jenny.
Nu har Osman och Jenny återgått till att ha fysiska YKB-utbildningarna igen, och Jenny utbildar även i Nobinas koncept Resenärslöftet. Trygghet och säkerhet är viktiga ämnen i båda utbildningarna.
– Som yrkesförare ska vi vara förebilder i trafiken och visa att vi är proffs som inte blir stressade och kör slarvigt, utan är fokuserade på jobbet och alltid sätter resenärernas säkerhet först, säger Jenny.
För att påminna om detta brukar Osman fråga förarna hur de skulle vilja att en bussresa var för en anhörig till dem.
– Din anhörig är viktig för dig och du vill såklart att föraren kör säkert. På samma sätt har alla dina resenärer anhöriga som älskar dem och som vill att du kör säkert när de är ombord, säger Osman.
Foto: Joachim Nywall